Κυριακή, 28 Μαρτίου 2010

Επεσαν οι ταχύτητες στο Αιγαίο γιατί... «χάθηκαν» τα ταχύπλοα

H οικονομική κρίση μετέτρεψε τα «γρήγορα» πλοία σε ημισυμβατικά και αύξησε τις ώρες του ταξιδιού

Ηταν λίγο πριν από το 1998, όταν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ξεκίνησαν μαζικά να «χτίζουν» τα πρώτα συμβατικά αλλά και «καθαρόαιμα» ταχύπλοα σκάφη. Τότε, όλοι πίστεψαν ότι οι ελληνικές θαλάσσιες συγκοινωνίες αλλάζουν... αιώνα. Ημερολογιακά ο αιώνας, όντως, άλλαξε. Aκτοπλοϊκά όμως; Δώδεκα χρόνια μετά κατηγορηματική απάντηση στο ερώτημα δεν μπορεί να δοθεί. Κι αυτό γιατί πολλά από τα νέας τεχνολογίας πλοία έχουν ήδη πωληθεί σε ξένες εταιρείες, ενώ τα ταχύπλοα, τουλάχιστον όπως τα γνωρίσαμε στις αρχές της δεκαετίας που διανύουμε, είτε έχουν εξαφανισθεί είτε έχουν «μετατραπεί» σε ημισυμβατικά.

Τα καύσιμα

Ο λόγος; Το υψηλό κόστος των καυσίμων, που υποχρεώνει τις εταιρείες, σε αρκετές περιπτώσεις, να μειώνουν την ταχύτητά τους για λόγους οικονομίας. Και κάπως έτσι τα «γρήγορα» γίνονται όπως... γίνονται. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο επιβάτης που επιθυμεί να ταξιδέψει με ταχύπλοο για να φθάσει γρηγορότερα στον προορισμό του να αντιλαμβάνεται κάπου στα μισά του ταξιδιού ότι οι ταχύτητες είναι πεσμένες και οι ώρες του ταξιδιού αυξημένες. Και λογικά, να αναρωτιέται γιατί.

Κακώς, διότι σε αυτή την περίπτωση οι επιβάτες θα έπρεπε να ενημερώνονται ότι το πλοίο πλέει με μικρότερες ταχύτητες εξαρχής, και να καταβάλει τον ναύλο που αντιστοιχεί σε συμβατικό πλοίο, ο οποίος -σωστά μαντέψατε- είναι φθηνότερος. Κάτι που δυστυχώς σε αρκετές περιπτώσεις δεν γίνεται... Για να έχετε υπόψη σας, τώρα που θα ταξιδέψετε για τις γιορτές του Πάσχα, αλλά κι ενόψει των θερινών διακοπών, το φαινόμενο αυτό, συνήθως, παρουσιάζεται σε γραμμές που δεν υπάρχει αυξημένος ανταγωνισμός.

Κάπως έτσι, λοιπόν, φτάσαμε στο σημείο, τα ταχύπλοα να υπάρχουν μόνο στα χαρτιά (σ.σ. και στα διαφημιστικά), ενώ, στην πράξη, το Αιγαίο, τους περισσότερους μήνες του έτους να εξυπηρετείται από τα ημισυμβατικά.

Πάντως σε ορισμένες γραμμές, όπως στις Κυκλάδες, όπου ο ανταγωνισμός ήταν και παραμένει εν πολλοίς ισχυρός, τα ταχύπλοα στην πλειοψηφία τους εξακολουθούν να πλέουν με μεγάλες ταχύτητες ποντάροντας στο να κερδίσουν πελάτες. Και γι' αυτό τον λόγο, εξ αντανακλάσεως δηλαδή, αυξάνουν και τον αριθμό των δρομολογίων που εκτελούν.

Για την ιστορία (σ.σ. και για την ενημέρωσή σας) να σημειώσουμε ότι σήμερα ταχύπλοα διαθέτουν αρκετές εταιρείες, όπως: Η Hellenic SeaWay (HSW) έχει πέντε ναυπηγημένα ένα το 1996, τρία το 2000 και το τελευταίο, το Highspeed 5, το 2005. Τα σκάφη αυτά είναι σχεδιασμένα να αναπτύσσουν ταχύτητες άνω των 35 κόμβων και να μεταφέρουν έως και 900 επιβάτες με 170 οχήματα σε μικρούς χρόνους στα νησιά των Κυκλάδων.

Επίσης ταχύπλοα σκάφη, τρία τον αριθμό, διαθέτει και η εταιρεία AegeaSpeed Lines η οποία εκτελεί δρομολόγια στις Δυτικές Κυκλάδες. Τα πλοία της είναι τα Speed Runner 2, Speed Runner 3 και Speed Runner 4. Ταχύπλοα, επίσης, εκτελούν δρομολόγια από τον Πειραιά προς τα νησιά του Σαρωνικού (ανάμεσα σε αυτά είναι και ορισμένα «ιπτάμενα δελφίνια»), προς Σποράδες αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις ενδονησιωτικά σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Ταχύπλοα τέλος διαθέτει και η ΝΕΛ.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_1_28/03/2010_395703

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου