Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, στο μέσον της εβδομάδας αποκαλύφθηκαν δύο ακόμη μεγάλες υποθέσεις διαφθοράς με πρωταγωνίστριες γερμανικές πολυεθνικές. Η πρώτη αφορά την κατασκευαστική εταιρεία Ferrostaal, με έδρα το Εσσεν, που ήταν ως το 2008 εξ ολοκλήρου στην κατοχή της ΜΑΝ, πουλήθηκε όμως στη συνέχεια κατά 70% στην κρατική εταιρεία του Ντουμπάι ΙΡΙC. Ο νυν πρόεδρος του ομίλου Ματίας Μίτσερλιχ, ο οποίος ήταν για πολλά χρόνια πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», παραδέχεται ότι παλαιότερα γίνονταν τακτικά τέτοιες «λαδιές». « Αυτό συνέβαινε τη δεκαετία του 1990,όταν υπήρχε άλλη νομοθεσία, η οποία επέτρεπε μάλιστα την αφαίρεση των χρημάτων για δωροδοκίες από τους φόρους » δήλωσε. Στη διάρκεια της θητείας του, από το 2006, βεβαίωσε ότι δεν υπήρξαν παράνομες πληρωμές. « Δεν το κάνουμε για λόγους αρχής » είπε. Η Εισαγγελία του Μονάχου, που διεξάγει τις έρευνες, δηλώνει ότι τα υπό διερεύνηση αδικήματα δεν έχουν παραγραφεί. Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται και η εγκατάσταση «μαύρων ταμείων» σε τράπεζα του Λονδίνου. Ο υπεύθυνος γι΄ αυτό, μέλος του διοικητικού συμβουλίου Κλάους Λέσκε, συνελήφθη ήδη και ανακρίνεται από τις Αρχές. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Suddeutsche Ζeitung» ένα « πλατύ κανάλι » οδηγεί στην Ελλάδα, όπου κυβερνητικοί αξιωματούχοι εμφανίζονταν ως προς τις «μίζες» ιδιαίτερα «απαιτητικοί».
Θόρυβο έχει προκαλέσει η έρευνα της ίδιας Εισαγγελίας εξάλλου σε σχέση με την εταιρεία Giesecke & Devrient με έδρα το Μόναχο, η οποία είναι εξειδικευμένη στην εκτύπωση χαρτονομισμάτων, μεταξύ των οποίων και του ευρώ. Σύμφωνα με τους εισαγγελείς του Μονάχου, η Ferrostaal έπαιζε για χρόνια το ρόλο του «μιζαδόρου»-διαμεσολαβητή για την Giesecke & Devrient στην Απω Ανατολή, μεταξύ άλλων και στην Ινδονησία. Η εταιρεία εκδίδει χαρτονομίσματα σε 100 και πλέον χώρες. Εκπρόσωπός της αρνήθηκε ωστόσο να αποκαλύψει αν μεταξύ τους είναι και η Ελλάδα. « Εχουμε σχέση εχεμύθειας με τους πελάτες μας » δήλωσε ο ίδιος στο «Βήμα». « Αν θέλουν να κοινοποιηθεί το όνομά τους, ας το κάνουν οι ίδιοι ».
O λα δείχνουν πάντως ότι στη δίκη που θα γίνει την 1η Απριλίου στην Ουάσιγκτον η Daimler-Βenz θα πέσει «στα μαλακά». Σύμφωνα με πηγές των γερμανικών μυστικών υπηρεσιών, οι δικηγόροι της πολυεθνικής έχουν συμβιβαστεί ήδη με το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης. Η Daimler-Βenz θα καταβάλει πρόστιμο ύψους 185 εκατ. δολαρίων (περίπου 133 εκατ. ευρώ) και θα λάβει ως αντάλλαγμα τον τερματισμό της δίκης. Εναπόκειται τώρα στον πρόεδρο του δικαστηρίου να επικυρώσει τον συμβιβασμό. Εκπρόσωπος του ομίλου αρνήθηκε να σχολιάσει το γεγονός, επιβεβαίωσε όμως τη διεξαγωγή της δίκης. Η αμερικανική Επιτροπή Ελέγχου Κεφαλαιαγοράς SΕC κατηγορεί την Daimler-Βenz ότι μέσω πολύχρονων δωροδοκιών κατάφερε να εξασφαλίσει παραγγελίες ύψους 1,9 δισ. ευρώ. Το ποσό που διατέθηκε για «μίζες» ανέρχεται σε 56 εκατ. δολάρια και τα παράνομα κέρδη σε 91,4 εκατ. δολάρια. Συνολικά καταγράφηκαν περισσότερες από 200 περιπτώσεις δωροδοκίας.
Ερευνα και από την ελληνική Δικαιοσύνη
Δικαστική συνδρομή από τις γερμανικές εισαγγελικές αρχές πρόκειται να ζητήσει η χώρα μας, όπως προήγγειλε μιλώντας χθες στο «Βήμα» ο υπουργός Δικαιοσύνης κ. Χ. Καστανίδης , για το σκάνδαλο της Daimler. Ηδη οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, όπως αποκάλυψε ο υπουργός, εξετάζουν τη μήνυση του αμερικανικού Δημοσίου κατά της Daimler, σύμφωνα με την οποία η κολοσσιαία γερμανική αυτή εταιρεία «λάδωσε» αξιωματούχους σε 22 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα: «Προσπαθούμε να βρούμε όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία» είπε ο υπουργός, ο οποίος την προσεχή Δευτέρα θα συναντηθεί με τις αρμόδιες αρχές του Αρείου Πάγου, ώστε να υπάρξει η προετοιμασία για να ζητηθεί η δικαστική συνδρομή: «Ναι, θα ζητήσουμε οπωσδήποτε τη δικαστική συνδρομή», είπε συγκεκριμένα.
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=32&artId=322470&dt=27/03/2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου