Σάββατο 24 Απριλίου 2010

Το C4I, μια «Φεράρι» με άδειο ντεπόζιτο

Hταν Ιανουάριος του 2009 όταν το υπουργείο Δημόσιας Τάξης κάλεσε την εταιρεία Saic να οργανώσει μια «επίδειξη» των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του συστήματος ασφαλείας C4I στο κτίριο της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής. Μετά το τέλος της επίδειξης, ο τότε αναπληρωτής υπ. Δημόσιας Τάξης κ. Χρ. Μαρκογιαννάκης στράφηκε προς τους εκπροσώπους της αμερικανικής εταιρείας και των «υπεργολάβων» της –μεταξύ των οποίων και η Siemens– λέγοντας:

«Ευχαριστούμε που μας δώσατε μία Φεράρι. Τώρα πρέπει να βρούμε και τον οδηγό!». Σε λίγες ημέρες, στις 30 Απριλίου, το ελληνικό Δημόσιο και η Saic εισέρχονται επί της ουσίας στη διαδικασία της διαιτησίας στο Παρίσι, διαδικασία που προκάλεσε η αμερικανική πλευρά, ζητώντας 70 εκατ. ευρώ. Νομικές πηγές αναγνωρίζουν ότι η αμερικανική πλευρά έχει τα ισχυρότερα επιχειρήματα καθώς το Δημόσιο έπρεπε έως τις 15 Ιανουαρίου του 2009 να είχε προβάλει αντιρρήσεις για την αποδοχή του συστήματος από τη σχετική επιτροπή.

Αλλά «σπαταλήθηκαν» 60 ημέρες από την ελληνική πλευρά, χωρίς να αποδεχθεί ή να απορρίψει ο κ. Μαρκογιαννάκης, ενυπογράφως, το σύστημα ασφαλείας. Μέχρι την περασμένη Τετάρτη, το Δημόσιο φαίνεται ότι επιχειρούσε να καθυστερήσει την εκδίκαση της υπόθεσης στη διαιτησία στο Παρίσι, στην οποία η Saic είχε προσφύγει από πέρυσι το καλοκαίρι.

Παρά το γεγονός ότι με την 5η τροποποιητική συμφωνία του 2007, που είχε αποδεχθεί ο κ. Β. Πολύδωρας, προβλεπόταν ότι το κράτος μπορεί να παραλαμβάνει «ξεχωριστά» κάθε ένα από τα 30 υποσυστήματα (SS) του C4I, το κράτος επέμενε πάντα, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ότι θα έπρεπε να διασφαλίζεται η «διαλειτουργικότητα του συστήματος ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων». Τι είναι η διαλειτουργικότητα δεν οριζόταν από τη σύμβαση, ούτε την αρχική ούτε την τροποποιημένη, και το Δημόσιο ελπίζει τώρα ότι θα το ορίσει η διαιτησία...

Οταν τελείωσαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες το Δημόσιο άρχισε να παραλαμβάνει μια σειρά υποσυστήματα που είχαν λειτουργήσει με πρώτο το υποσύστημα επικοινωνιών ΤΕΤΡΑ, αλλά και να αμφισβητεί ως προβληματική τη λειτουργικότητα άλλων όπως τα υποσυστήματα 1-7, το περίφημο CDSS που θα αναλάμβανε να «συνδέει» τις πληροφορίες από τα διάφορα άλλα «τερματικά» του συστήματος. Η Siemens ανέλαβε να ξανασχεδιάσει τα υποσυστήματα αυτά (1-7) αλλά το ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» και από τις δύο πλευρές, ουδέποτε απάντησε στο έγγραφο σχεδιασμού των υποσυστημάτων» (design document). Οι άνθρωποι των εταιρειών που είχαν επιφορτιστεί με την κατασκευή του CDSS επισημαίνουν ότι «οι υπάλληλοι του πελάτη (δηλαδή η ΕΛ.ΑΣ.) που ήταν υπεύθυνοι για τη διαχείριση του συστήματος ουδέποτε ήταν παρόντες για να παρακολουθούν κάθε βήμα εξέλιξης του λογισμικού».

Ταυτόχρονα δύο άλλα υποσυστήματα, το 14 και το 15, που αφορούσαν τα λιμάνια αλλά και τις κάμερες στα σκάφη του Λιμενικού, επίσης συμφωνήθηκε ότι... δεν λειτουργούσαν. Αποτελεί βεβαίως ένα τεράστιο ξεχωριστό ζήτημα γιατί δεν λειτουργεί ένα σύστημα: Ετσι, το 60% από τις κάμερες που έχουν εγκατασταθεί στους δρόμους «δεν λειτουργούν», όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά επειδή είναι καμένες. Είναι και αυτές ένα υποσύστημα που δεν λειτουργεί όπως άλλωστε και το 70% του φράκτη του λιμανιού του Πειραιά που έχει υποστεί ζημιές από διάφορα οχήματα. Αντίστοιχα προβλήματα υπήρξαν στο λιμάνι της Πάτρας, που τα μηχανήματα και η περίφραξη δεν λειτουργούν έπειτα από ένα σεισμό, ούτε και κατέστη δυνατόν να επισκευαστούν. Αυτό είναι ακριβώς και το ζήτημα που εγείρουν αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. που έχουν «εξοικειωθεί» με τις διαπραγματεύσεις για το σύστημα. «Οσο ο πελάτης (το Δημόσιο) κερδίζει σε χρόνο, τόσο χάνει το σύστημα».

Αυτό έμοιαζε να αντιλαμβάνεται ο κ. Σπ. Βούγιας, που ενέκρινε πριν από μερικές εβδομάδες μια πληρωμή 4 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία για εργασίες συντήρησης. «Αν όμως η Saic δεν μας αποδείξει ότι το σύστημα λειτουργεί ενιαία, θα καταγγείλουμε τη σύμβαση του C4I ως προς τη διαλειτουργικότητα που δεν εκπληρώνεται, και θα παραλάβουμε με απομειώσεις ό,τι λειτουργεί με βάση τις προδιαγραφές, αλλιώς μπορεί να πληρώσουμε και 100 εκατ. ευρώ…» σημειώνει παράγοντας που γνωρίζει καλά τις νομικές θέσεις του υπουργείου.

Εμείς, λέει, «εξακολουθούμε να πληρώνουμε, αλλά θέλουμε ένα σύστημα που λειτουργεί…».

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_100006_25/04/2010_398896

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου